Saturday, December 17, 2016

SAYA GAGAL UNTUK BERUBAH

SAYA GAGAL UNTUK BERUBAH

Pernah tak sesiapa alami keadaan macam ni. Dia cuba untuk berubah tapi bila ujian datang, dia gagal untuk menahan diri dari ulang kesalahan yang sama. Akhirnya kita fed up dan giveup dan terus ulang kesalahan lama.

Kadang-kadang kita terlalu tegas dengan diri sendiri sedangkan diri kita perlu disayangi, dilatih. Siapa lagi nak sayang kita kalau bukan diri sendiri. Dengar macam forever alone tapi hakikatnya macam tu. If you dont care about yourself why do i care about you. Dush3..teringat kata-kata seorang sahabat UIA waktu kawan-kawan tak sign attendance.hahaha.

Berikan masa. MASA adalah apa yang kita perlu. Mungkin perkara buruk lama kita dah menjadi habit, jadi untuk tukarkan kepada perkara baik perlukan masa juga untuk tukarkan kepada habit. Macam kata one of my lecturers, "fake it until you make it". Kalau kita terlalu mendesak diri itu yang akan menyebabkan kita end up dengan fed up and giveup.

Monolog dalam diri selalu ,'tak mengapa, esok jangan ulang', itu yang diri kita perlu dari kita.
Kadang-kadang kita rasa teruk, kenapa aku tak boleh berubah. Rasa teruk tu sebenarnya petanda baik yang hati kita masih hidup. Masih ada rasa sayang pada diri sendiri, jadi jangan give up.

Bantu diri sendiri untuk rasa diri ini tak sempurna. Bukan untuk jatuhkan semangat sendiri, tapi supaya bila kita buat kesilapan kita boleh terima yang kita sememangnya manusia biasa yang tak lari dari kesilapan. Dalam masa yang sama kita boleh juga terima kelemahan orang sekeliling kita. Tapi janganlah jadikan habit untuk buat silap. Jadikan habit untuk perbaiki dan belajar dari kesilapan. Sekian motivasi pagi. Teruskan positif.

2.30am
Musafir Kerinduan
dekkah91@blogspot.com
#shakleealorsetar