Thursday, January 26, 2017

HIKMAH DI SEBALIK ITU

Cerita ini ingin aku coretkan di sini supaya nanti satu hari apabila aku membaca di kala aku putus asa aku sedar bahawa rahmat Allah terlalu besar untuk aku. Kasih sayang Allah itu berganda-ganda lagi berbanding kasih sayang ibu ayah, bayangkan.

Ceritanya hari kejadian mood sedih saja. Rasa hati tak senang. Rasa macam banyak masalah dan dalam hati mempersoalkan kenapa jadi macam ni. Kenapa aku nak kena tanggung semua ini. Malamnya abah ajak ke satu rumah untuk mengurut. Mengurut kaki yang lenguh tak lega-lega. Hati memberontak tak mahu ikut, tapi langkah dituruti saja sebab tak sampai hati.

Aku, mak, abah transit (di Jitra ja) di rumah kakak dulu sebab abang ipar ja yang tahu rumah tu. Mulanya abang ipar dan abah ja akan pergi tapi anak buah gaduh nak ikut dan kena bawa 2 kereta sebab kereta penuh dengan barang. Arrghhh! Lagi memberontak, mood swing, terpaksa pulak drive. Mula ingat dekat ja, rupa-rupanya jauhhhh ke dalam.

Sampai di lokasi, gelap sahaja lorong-lorong rumah. Hanya lampu dalam rumah sahaja yang menyala. Kami tunggu di luar, dari jauh aku nampak seorang wanita baya mak sibuk menyapu ruang tamu. Memakai kain batik dan T-shirt lusuh.

Seberapa lama di luar kemudian di jemput masuk ke dalam rumah. Aku dapat lihat wajah wanita tu seperti serba salah. Mungkin sebab rumahnya yang lintang-pukang. Aku masuk, cuba menahan pandangan mataku dari melilau. Tapi kalau tak melilau pun aku mampu nampak dapur dan semua bilik di rumahnya. Aku boleh katakan luas ruang tamu rumahnya sama luas dengan bilikku. Bilik aku pun tak lah seberapa luas. Di ruang tamu tiada TV, hanya ada almari buruk yang dah terkopak. Di ruang tamu juga ibu kepada wanita tersebuat tidur. Di atas tilam yang sangat nipis. Ibunya pula sudah uzur.

Dari ruang tamu aku dapat lihat ruang dapur, tak mampu menahan sebab ruang rumah terlalu kecil. Dari ruang tamu  juga aku dapat lihat bilik tidur. Tak nampak tilam @ toto pun di setiap bilik. Rak letak baju pun hanya rak besi seperti di rumah arwah tok zaman aku masih budak-budak.

Ruang tamunya hanya dilapik dengan tikar getah yang dah terkoyak. Aku percaya ada lagi masyarakat yang lagi susah dari mereka. Sekurang-kurangnya rumah mereka ada bekalan air dan elektrik. Tapi bagi aku, apa yang aku nampak sangat daif berbanding hidupku, walaupun tidaklah mewah tapi aku lebih dari dia. Sebidang karpet pun takda di rumah mereka. Pintu rumah pun hanya pintu kayu yang dah terkopek dan berlubang.







Sedih,sedih,sedih. Tapi kenapa aku masih tidak mensyukuri nikmat yang diberi. Sekejap ingat sekejap lupa. Bila susah ingat, bila senang lupa. Tak istiqamah! Mudah lupa diri! Lupa yang nikmat Allah itu terlalu luas. Bukan harta semata-mata.

Aku pernah mendengar ceramah dari seorang penceramah, tak ingat namanya. Kata beliau, rahmat Allah itu 70x ganda lebih dari kasih sayang ibu bapa. Jadi jangan pernah kita putus asa dengan rahmat Allah.

Sunday, January 15, 2017

Ikhtiar hamil dengan set hamil Shaklee

Setiap pasangan yang kahwin mesti inginkan anak kan? Boleh tanya la hampir 100% inginkan anak. Kalau isteri yang dulu jenis jaga kecantikan jaga badan pun still inginkan anak walaupun dia tahu lepas dapat anak banyak perubahan akan berlaku pada kecantikan mereka.

Anak ni rezeki dari Allah. Ada yang lepas kahwin cepat ja terus hamil. Ada juga yang tunggu lama masih tak dapat hamil. Berdasarkan pengalaman tiqah yang tak kahwin lagi tapi dah ada ipar ni, kalau setahun tak dapat anak orang tua2 kata ada masalah. Kena pegi check. 

Betul apa yang orang tua2 cakap sebab berdasarkan pendapat medikal pun kalau setahun mencuba masih tidak hamil pasangan digalakkan untuk berjumpa doktor. Apatah lagi kalau lebih dari setahun cepat2 dapatkan pandangan yang pakar. Merancang tidak apa tetapi sekurang-kurangnya kita tahu status kita supaya mendapat rawatan secepat mungkin. Secara purata 1 dari 7 pasangan mengalami masalah mendapat anak. Banyak tu.

Antara sebab kenapa lambat hamil/subfertility boleh dibahagikan kepada faktor suami atau isteri. Bukan isteri sahaja tau. Cumanya faktor lelaki lebih sedikit sebab tu analisa pertama yang akan dibuat adalah kuantiti dan kualiti sperm. Lebih dari separuh sebab susah hamil disebabkan isteri, 40% disebabkan masalah suami, 10% disebabkan kedua2 suami dan isteri dan selebihnya tiada faktor didapati, mungkin ujian dari Allah.


Secara am/general, faktor yang menyebabkan "subfertility"

1. Umur. 
Selalunya usia atas 35 tahap kesuburan semakin berkurangan kerana perempuan akan mengeluarkan telur setiap kali ovulation sehingga menopause. Jadi semakin meningkat usia semakin kurang tahap kesuburan. Sperma lelaki juga semakin berkurang kuantiti dan kualiti disebabkan  pelbagai faktor sepanjang hidupnya.

2. Merokok. 
Kita semua sedia maklum kesan merokok kepada kualiti sperma dan ovum. Juga kepada pelbagai masalah kesihatan lain.
Jadi bagi yang merokok terutamanya lelaki dinasihati berhenti merokok untuk membantu meningkatkan peluang untuk hamil.

3. Kekerapan hubungan intim. 
Kadang2 ada pasangan yang ada masalah "anxiety". Jadi selalunya doktor akan tanya tentang kekerapan dan masalah semasa hubungan intim dahulu supaya masalah asal dapat diatasi dan mengelak dari membuat kajian yang tidak perlu. Jadi anda yang mengalami masalah ini kemungkinan perlukan rujukan Pakar Psikiatrik jika keadaan sangat teruk dan memberi kesan negatif terhadap hidup anda.

4. Alkohol. 

5.Berat badan sama ada terlalu gemuk(overweight) atau terlalu kurus(underweight)

Selalunya golongan ni lebih terdedah untuk mengalami masalah hormon. Jadi jalan penyelesainya mungkin hanya dengan mendapatkan berat ideal sebelum mengandung.
Risiko untuk gugur yang tinggi sebab fibroid kemungkinan akan menganggu ruang rahim. Bergantung kepada kedudukan fibroid.

6. Ubat (NSAID,Chemotherapy)

7. Fibroid
Menyebabkan kondisi rahim tidak sesuai untuk implantation telur. Menyebabkan kerap gugur.

8. Haid yang tidak seragam
Bagi isteri yang mengalami haid tidak seragam dan senggugut dari zaman anak dara kemungkinan anda ada masalah jika lambat hamil. Antaranya endometriosis, PCOS dan lain2. Rujuk pakar dengan segera ye.

Jadi anda dah tahu beberapa faktor yang menyebabkan subfertility/ susah hamil ni. Ada yang anda boleh atasi dan ada juga yang perlukan rujukan doktor pakar.


Sebagai ikhtiar sendiri dari segi supplemen pula, Shaklee ada menyediakn set yang membantu anda mengatasi beberapa faktor di atas, insyaAllah: 

Alfalfa

Bertindak sebagai kacip fatimah dan merawat keputihan. Keputihan yang teruk sebabkan sperm tak dapat survive sehingga persenyawaan dengan ovum. 

GLA complex
Untuk stabilkan hormon. Ada yang period tak regular/tak stabil. Mungkin menjadi sebab. Jadi kena stabilkan hormon dulu.

ESP
Sumber protein yang penting untuk pembentukan sel dan pembentukan awal anak. Kecacatan anak dalam rahim juga penyebab keguguran ye. ESP juga membantu untuk menguatkan rahim.

B-complex

Folic acid sebagai persediaan supaya tidak berlaku cacat saraf tunjang kepada anak dan menyebabkan keguguran. B-complex juga untuk membantu penghasilan darah merah dan mengelak anemia kepada ibu.

Vitamin E untuk suami

Vitamin E Shaklee ada selenium yg akan tingkatkan kualiti sperm.


Vitamin C utk suami
Meningkatkan kualiti dan kuantiti sperm


Zinc/VITALEA
Membantu meningkatkan kuantiti sperm.



                     

Jadi kalau ada di kalangan anda yang ingin ikhtiar untuk hamil bersama Shaklee boleh hubungi 
Atiqah
013-5945830
1242147
Postage seluruh Malaysia
COD area Alor Setar/Jitra, Kedah

Pembelian disertakan dengan
#FREE CONSULTATION 
#BEST PRICE

J
ika anda lebih senang membeli secara online bolehlah tekan link di bawah, boleh menggunak visa,kad debit.


BELI SET HAMIL SHAKLEE ONLINE

Ingin mendapatkan barangan Shaklee dengan harga potongan sehingga 20%?? Anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee dengan yuran hanya Rm80.00 (termasuk cas penghantaran). Dengan mendaftar sebagai ahli anda juga layak untuk menikmati keistimewaan lain. Hubungi saya untuk pendaftaran.

DISCLAIMER

Segala testimoni yang dikongsi disini atau penulisan tentang produk bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh atau menganalisa apa jua penyakit/masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yang berkaitan.



Sunday, January 1, 2017

Kelebihan ahli Shaklee, cara kira bonus shaklee

Salam, hari ni nak cerita perkara basic sebagai ahli Shaklee. Tak kiralah anda menjual atau mengguna kena tahu serba sikit tentang bonus ni sebab bonus tu duit anda!

So secara am sama ada anda menjual atau mengguna anda akan dapat bonus dari Shaklee setiap 15hb DENGAN SYARAT pembelian mestilah 150uv setiap bulan. Setiap bulan uv point akan kembali 0 ye, bukan kumpul dari bulan sebelum. Jadi setiap bulan kena ada sale kalau nak dapat bonus.


Dan bonus bermula dari 150 uv atau pembelian bernilai RM 480. Jadi ni salah satu kelebihan ahli Shaklee. Anda beli untuk diri sendiri dapat cashback.


8 Kelebihan lain:


1. Untung runcit (bagi yang berniaga)

2. Bonus prestasi
3. Bonus kepimpinan kalau ada SV dan lahirkan leader
4. Bonus subsidi kereta. (Shaklee bayar bulanan kereta anda!!)
5. Bonus tambahan
6. Insentif coordinator
7. Insentif istimewa
8. Konvension perlancongan (perlacongan mewah,ditanggung Shaklee + duit poket)

Banyak kelebihan tapi kita mula dari distributor dulu. Jom belajar cara kira bonus. Bila tahu tentang cara kira bonus ni baru terang sikit. Sistem MLM tapi bukan konsep orang atas goyang kaki. Boleh baca dan fahami di bawah:



Gambarajah di atas menunjukkan jumlah bonus tunai yang akan diterima oleh setiap pengedar berdasarkan berapa jumlah point yang berjaya dikumpul pada bulan tersebut. 


Untuk naik rank dari Distributor kepada Supervisor anda perlu dapatkan 3000 uv. Selepas tu anda perlu maintain efektif adalah dengan 2500 guv sahaja setiap bulan.

Untuk pengetahuan anda, point yang ada pada bulan ini tidak boleh di bawa ke bulan depan.  Setiap bulan uv akan menjadi 0 semula. Jika anda join Shaklee untuk menambah pendapatan, anda perlu bekerja keras untuk mendapat bonus yang tinggi.

Shaklee adalah perniagaan yang sangat adil dan patuh syariah. Di Shaklee, sekiranya downline sahaja yang bekerja keras, upline tidak, upline tidak layak untuk mendapat bonus. Produk Shaklee juga jelas dan bukan sekadar satu perjanjian yang mana tiada produk yang ditawarkan atau produk yang ditawarkan tidak jelas. 


Apabila ada downline yang register bawah kita, kita akan dapat point dia juga.

Tapi dengan syaratminimum untuk kita dapat bonus adalah puv 150. Maksudnya upline pun kena kerja keras. Takleh duduk saja.




puv = personal uv
guv = group uv

Cth 1:

u = 148 pv (personal uv) = 0%
=1098 guv (group uv) = 11%

a = 50 pv = 0%
b = 600 pv = 11%
c=300 pv = 8%


Jadi yang dapat bonus hanyalah si b dan sahaja.
Upline si u tak dapat apa sebab puv kurang daripada 150 walaupun guv adalah 1098.

Cth 2:

u = 2000 pv (personal uv) = 17%
= 4850 guv (group uv) = 21%
(efektif sekiranya telah capai rank supervisor kerana capai guv 2500 ke atas)

a = 150 pv = 5%
b = 2400 pv = 17%
c=300 pv = 8%

Jadi yang dapat bonus adalah semua orang. tapi pengiraannya adalah berbeza

u dapat bonus daripada:

a : 17%-5% = 12%
b : 17%-17% = 0%
c: 17% - 8% = %

Oleh itu, jika uv downline lagi tinggi daripada uv upline.  upline tak dapat sebarang bonus.. Sebab inilah Shaklee adalah bisnes yang adil.Walaupun kita berada di peringkat manapun. yang penting usaha untuk dapatkan bonus.

Bukan goyang kaki je minta downline cari point. 

Jadi siapa yang mahu mulakan perniagaan dengan Shaklee dengan pendapatan 4 angka atau ingin menggunakan produk Shaklee boleh hubungi

Atiqah 
013-5945830
SID: 1242147
Postage ke seluruh Malaysia
COD area Alor Setar/Jitra, Kedah