NAK FURTHER STUDY IN MEDICINE? part I

Bismillah..coretan ni untuk simpanan diri sendiri dan andai ada yang membaca moga bermanfaat. Simpanan diri sendiri sebab selalu lupa pengalaman sendiri. Jadi kalau menulis dalam blog insyaAllah akan kekal dan boleh 'recall' pengalaman sebagai 'medical student'. Long way to go.

Angan-angan kanak-kanak ramai yang nak jadi Doktor. Kerjaya yang dipandang tinggi. Tqah sendiri cita-cita nak jadi Doktor sejak darjah 6. Kalau ditanya anak saudara tqah yang dah mampu bercita-cita semuanya nak jadi Doktor. Makteh nya hanya menyokong walaupun dalam hati cubalah kerjaya lain. Cita-cita anak-anak mana boleh kita nafikan. Bukan nak kata Makteh pandang enteng kerjaya ni sedangkan Makteh sendiri berada dalam lingkungannya, tetapi memberi 'option' lain yang lebih selesa untuk hidup nanti. Tapi 'still' kalau ditanya Makteh kerjaya apa yang akan Makteh pilih Makteh akan jawab Doktor juga. 


Jadi sepanjang menjadi IIUM Medical Student selama 2+5 tahun, boleh rasanya nak gelar diri sebagai orang berpengalaman, hahaha. Pengalaman sebagai pelajar lah. Dan sepanjang 7 tahun itu, semestinya pelbagai rasa dah dilalui. Jadi kepada yang bercita-cita nak melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan, ini antara kriteria yang anda perlu ada, hahaha. Perlu tak semestinya MESTI ada tau..faham tak?hahaha.


1. HATI MAU KENTAL


Tak kisah la bagaimana perwatakan anda, bertudung, berpurdah, lelaki, perempuan,isteri,ibu,suami. Hati kental paling penting. Dalam kata lain yang mak tqah selalu kata, HATI KERING. Tapi hati kering untuk hal-hal tertentu sahaja tau. Sebab Doktor ni merawat 'human beings' bukan objek. Kena marah itu biasa walaupun masih pelajar. Kena marah dengan staff hospital lagi biasa. Ye lah sebab 'Medical student' ni macam 'foreign body'. Kalau kena marah, kena pulau atau kena 'reject' sikit dah 'fed up', agak susah nak habiskan 'Medical school'.





Bukti hati kental, kami berjaya habiskan posting Ortho.
nak u
letak gambar pegang ular, tapi xda pulak

2. MINAT


'Passion' antara perkara yang selalu Lecturers tqah tekankan. Sebab tanpa minat agak susah nak bertahan dengan 'Medical school'. Yelah nak hadap bidang yang kita tak minat selama 7 tahun ditambah lagi dengan 'pressure'. Jadi hanya minat yang mampu nak 'overcome' pressure tu kan. Tapi ada ja kawan-kawan Tqah yang faktor mereka memilih Perubatan sebab ibu bapa. Ada yang asalnya nak 'apply' Engineering tapi sebab parents nak sangat anak jadi Doktor dia pilih juga. Dua cabang berbeza kan Medicine and Engineering. Tapi dia score ja, malahan score lebih lagi berbanding orang yang ambil Medicine sebab minat, hahaha. So it is not absolute reason to be in Medical school as long as you have 'hati kering' dan ability to understand Medicine lah.


3. RESULT SPM YANG GEMPAK


Ini bukan kriteria nak kata yang budak Medic ni pandai gila tau. Tapi hakikatnya memang yang dapat good result in SPM ja yang akan dipilih tambah-tambah kalau nak 'apply' biasiswa kerajaan, IPTA dan oversea bawah kerajaa. Lepas habis Asasi UIA pun kalau nak sambung Degree Medicine kena score pointer 3.5 ke atas. Kalau tak kena tukar ke bidang lain. Junior Tqah sekarang rasanya requirement pointer dah dinaikkan. Lagi satu, result akan menentukan anda dapat biasiswa atau tidak. Zaman tqah sapa yang dalam bidang Perubatan, Pergigian, Farmasi automatik dapat JPA sebab pointer dah sah-sah atas 3.5.  Tapi sekarang dah lain, tak semua yang dapat JPA. 


Berbalik kepada result gempak. Realiti yang pahit sebab impian Tqah nak sambung Medicine ke luar negara tapi caturan Allah lebih baik. SPM dapat 8A 2B dan B adalah English dan EST. Jadi memang kalau nak apply ke luar negara memang tak lepas walaupun ada 8A1. Nak pakai duit sendiri tak mampu. Tapi alhamdulillah, kalau takdir kita itu, insyaAllah akan dapat. Tqah minta UIA Medic sebagai pilihan pertama dan terus dapat bidang yang dipilih sedangkan ada kawan yang dapat straight A apply Medic UIA dapat bidang lain. Dan betul lah caturan Allah adalah yang terbaik. Belajar perubatan di universiti tempatan banyak kelebihannya sebab kita didedahkan dengan penyakit-penyakit 'common' di Malaysia. Tambah syukur kerana berada di IIUM.



Form 2,zaman cinta monyet. La ni ada yang dah jadi mak orang pun.

4. KAKI STUDY/ULAT BUKU


Being Medical student memang tak boleh lari dari menjadi ulat buku. Ulat buku, kaki study tak sama macam 'nerd' tau. Ramai yang kata budak Medik ni 'nerd'. Kami tak 'nerd' dan tak semestinya yang 'nerd' ja budak Medik. Bidang lain pun ada yang 'nerd'. (Nerd is a descriptive term, often used pejoratively, indicating a person that is overly intellectual, obsessive, or lacking social skills~wiki-wiki). Tapi disebabkan cabang ilmu yang saaaaangat luas dalam Medik ditambah pula 'we deal with life' memang tak boleh lari dari menghadam buku-buku. Tapi kami masih seperti 'remaja-remaja' lain, ada masa kami tengok wayang, hiking, air terjun, sports. Orang ja tak nampak dan alami sendiri. Kalau mereka alami sendiri pun mungkin mereka akan 'nerd' juga, hahaha. Hah..kena la rajin membaca, kalau tak setiap kali 'bedside teaching' krik3. 



learn with style
waktu ni kami adalah foreign bodies dalam OT, jadi kami ambil keputusan untuk buat study group

                      
                                     Bukti kami pun hiking juga















  5. KEMAHIRAN KOMUNIKASI


Kriteria ini amat penting sebagai pelajar perubatan dan bila dah kerja nanti. Sebab tu tqah kata kami tak 'nerd' sebab 'we deal with human'. Kami bersosial tak sama macam definisi di atas, hahaha. Tapi jika anda seorang yang pemalu, pendiam jangan risau 'social skills' boleh diasah. Lagipun itu tujuan asal kita masuk universiti kan? Untuk belajar. Kalau dah tahu semua kenapa nak sambung lagi kan? Kadang-kadang 'social skills' tu keluar waktu 'Medical school'. Selama ni kita ingat kita tak pandai bersosial, but once you are in pressure, all the social skills will come out. Tanpa dijemput, hahaha. Kenapa penting komunikasi ni? sebab waktu tahun klinikal anda akan didedahkan dengan hospital. Kebanyakan masa akan dihabiskan di hospital bertemu dengan pesakit. Dan semua ini adalah self-study tau. Ada masa 'bedside teaching' dengan Lecturers tapi most of the time inisiatif sendiri untuk cari kes menarik dan 'clerk' pesakit. Melalui temu bual dengan pesakit la kita akan belajar. Lecturers tak boleh nak entertain kita sepanjang masa sebab mereka juga perlu rawat pesakit. Kita juga banyak belajar melalui bertanya kan? Jadi kena selalu dan berani bertanya. 



Komunikasi yang berkesan harus disertai dengan bahasa badan

6. TAK TAKUT KOTOR


Haaa...bukan pengotor tau, tapi tak takut kotor macam darah, nanah. Sebab anda akan melihat pelbagai jenis dan bentuk benda-benda ni. Diabetic foot ulcer, gangrene, necrotizing fasciitis...cuba copy di google, hahaha. Itu yang akan menjadi tatapan anda di pagi hari dan anda perlu lunch untuk tenaga di petang hari. Yang nak jadi nurse lagi kena kental dengan benda-benda ni. Tapi ada ja kawan-kawan Tqah yang takut darah, pernah pengsan sebab tengok darah di jari sendiri. Sekarang dah jadi Doktor pun. Ada juga kawan-kawan yang Obsessive Compulsive Disorder (OCD), boleh search tapi mild la kami diagnose sendiri, hahahaha. Dah graduated dah pun. Jadi konklusinya kriteria ni boleh diasah. Alah bisa tegal biasa. Sekali tengok mungkin pengsan, bila dah banyak kali dah lali dan boleh tolerate dah. Hah! kena kental tengok orang beranak juga tau. Lepas tengok ada juga rasa takutnya nak beranak, hahaha. Tapi dah lama, insyaAllah semua ok2 ja.


7. TAWAKAL KENA TINGGI

Last sekali, tawakal kena ada. Tawakal maksudnya lepas berusaha tau. Memang ni sentiasa diaplikasikan setiap kali exam, hahaha. Tapi serius, tawakal inilah yang membuatkan kami bertahan dalam Medical school. Kalau takda pergantungan yang tinggi kepada Allah, anda mungkin akan kecewa dan putus harap. Sebab anda ada banyak benda nak cover tapi masa yang ada sangat suntuk dan anda tak tahu soalan apa yang bakal masuk. Hanya boleh agak-agak apa yang lecturers selalu tekankan. 7 tahun tak cukup untuk belajar perubatan, sebab tu ada lagi sambungan 2 tahun sebagai Doktor pelatih/ HO. Kalau sambung Master, banyak lagi yang tak tahu rasanya.




p/s: kalau google KRITERIA UNTUK JADI DOKTOR kebanyakan akan bagi lulusan,requirement dll. Tapi coretan ini lebih kepada pengalaman.


Comments

Popular posts from this blog

Kena reject crush

Kelebihan ahli Shaklee, cara kira bonus shaklee