NAK TENANG DALAM HIDUP

Orang yang paling tidak layak untuk bercerita tentang tajuk ni. Tapi sebab hidup ni pada memberi kita cakap juga walaupun tidak layak.

Aku ni dulu waktu Zaman sekolah menengah debater, simpanan je la..Lol..Coach yang train kami debate pernah kata kat aku, "atiqah, awak punya kelebihan as debater is muka awak nmpak tenang, macam tak takut"....krik,krik

Lagi satu peristiwa aku pernah kena marah dengan examiner@lecturer aku waktu exam short case(practical), beliau kata kat aku, "why you look so calm, you seem not serious for the exam!"...krik,krik...padahal dalam hati,kepala tak tau betapa serabutnya aku. Sedih bila lecturer cakap aku tak serious padahal stay up tak tidur semata-mat nak study for exam.

Hmm, melalut dah cerita. Point dia nak cakap pasal ketenangan ja.

Dunia sekarang Banyak cabaran dia kan. Media social aku rasa main peranan sangat besar dalam merubah cara pemikiran manusia sekarang. Dulu kita tak kisah pun bila masak makan terus dengan family, sekarang before makan wajib ambil gambar dulu, post then baru makan. Lepas tu dok check berapa like.
Kita terlalu menagih like dari manusia. Kadang2 sampai ketagih Dan sanggup buat apa saja untuk dapat like. Itu yang muncul video pelik2 yang diviral kan tu.

Hmm melalut lagi.

Actually nak tulis, nak share,nak kongsi. Macam mana nak tenang dalam hidup? Kita ni kerja la 24jam pun, duit bergunung pun, last sekali kita akan cari ketenangan kan?

Tapi definisi ketenangan berbeza antara kita. Masing2 ada definisi sendiri. So don't compare. Raikan perbezaan kita.

Untuk tenang dalam hidup, jangan fikir atau bother orang Alor staq sebut about something that you cannot control.

Contoh, jodoh. Orang Keliling asyik tanya bila nak kawin. Makcik bawang tanya bila nak kawin,bila nak beranak. Don't bother. Mana hang nak tau sapa jodoh hang kan.

Bila ada orang tak suka hang, don't bother sebab hang tak bole control perasa an dia kat hang. Tapi hang bole balas dengan buat baik dengan dia.

Hang tak bole control orang dari mengumpat hang, as long as dia tak ganggu hidup hang, tenangla, abaikan dia, dia yang bermasalah.

You also cannot control what will happened next or what has happened.

So don't bother about something that you cannot control because that's not your job. Itu kerja Tuhan. Mana bole hang buat kerja Tuhan, kan?

1201H
25/6/2020

Comments

Popular posts from this blog

NAK FURTHER STUDY IN MEDICINE? part I

Kena reject crush

Kelebihan ahli Shaklee, cara kira bonus shaklee